ریباک که از کمپانی های بزرگ و قدیمی در زمینه ی تولید لوازم ورزشی به ویژه کفش و کتانی اسپرت می باشد از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده ی وسایل ورزشی به حساب می آید. بسیاری از مردم نام این برند را به اشتباه ریبوک تلفظ می کنند اما تلفظ صحیح آن ریباک Reebok است.
این نام از تلفظ آفریقایی واژه رباک (به انگلیسی: rhebok) که نوعی غزال آفریقایی است گرفته شده است. نوادگان موسس این شرکت نام ریباک را در لغتنامهای پیدا کردند که جو فاستر موسس این شرکت در دوران نوجوانی در یک مسابقه برنده شده بود. در ابتدا نام این کمپانی چیز دیگری بود که بعد ها آن را به ریباک تغییر دادند.
تاریخچه برند ریباک Reebok
برند ریباک Reebok یکی از برجسته ترین برند های فعال در زمینه طراحی و تولید پوشاک، کفش ورزشی و بسیاری دیگر از لوازم ورزشی است و در تمام سال های فعالیتش موفقیت های بسیار کسب کرده است که سبب شده است جزو 10 برند برتر پوشاک در دنیا قرار بگیرد.
شروع به کار ریباک در واقع از سال 1890 و در کشور انگلستان بود و شعار آن ها نیز ایجاد تحول مثبت در زندگی مردم جامعه و تناسب اندام بود. خیلی زود این تجارت خانوادگی قدرتمند شد و اکنون یکی از بزرگترین کمپانی های تولید کننده لوازم ورزشی به ویژه کفش های اسپرت در دنیا به شمار می رود.
کفش هایی مخصوص دویدن سرعتی ریباک
در بازه زمانی 1890 تا 1930 مسئله ای که ذهن مدیران کمپانی ریبوک را به خود مشغول کرده بود این بود که چگونه می توان کفش هایی تولید کرد که با کمک آن ها دوندگان بتوانند سریع تر بدوند.
ایده های اولیه این طرح استفاده از میخ های کوچک در زیر کفش بود که به کمک آن ها سرعت دویدن افزایش پیدا می کرد. همین ایده ی ناب مثل بمب ترکید و سبب شد که اکثر ورزشکاران حرفه ای در آن دوران از کفش های ریباک برای مسابقات خود استفاده کنند. همچنین برای بازاریابی محصولاتشان از این کفش ها در برخی فیلم های معروف آن دوران استفاده کردند.
در بازه ی زمانی 1950 تا 1980 ریباک در زمینه ی تولید کفش های مخصوص دویدن یکه تاز بود و توانسته بود امتیاز فروش محصولاتش را در آمریکای شمالی نیز کسب کند. در آن دوران گران ترین کفش های مخصوص دویدن کتانی های ریباک بودند که با قیمت 60 دلار عرضه عرضه می شدند.
رونمایی از کفش های مخصوص ایروبیک ریبوک
تا ابتدای دهه هشتاد میلادی ریباک موفق شده بود که 1 میلیون نسخه از کفش هایش را به فروش برساند که موفقیت چشمگیری به شمار می رفت. در سال 1981 ریبوک از کفش های ورزشی مخصوص بانوان خود که ویژه ورزش ایروبیک طراحی شده بودند رونمایی کرد. از مزیت های این کفش های می توان به تهویه هوای خوب، وزن کم و متناسب با پای بانوان اشاره کرد.
ریباک از نایک پیشی گرفت اما دوباره سقوط کرد
در اواخر دهه 80 میلادی ریبوک با سیاست هایی که در پیش گرفته بود توانسته بود ارزش سهام خود را تا 4 میلیارد دلار بالای سهام نایک بیاورد اما این پیشرفت ها ادامه پیدا نکرد و چند سال بعد فروش آن ها کاهش پیدا کرد و دوباره سهام نایک بیشتر از ریباک شد.
یکی از دلایل پیشرفت نایکی سرمایه گذاری های سنگین روی بازاریابی محصولات بود، نایک با هوشمندی تمام هدف خود را استفاده از ستاره های ورزشی گذاشت و به همین دلیل توانست به یک برند فوق العاده محبوب در میان مردم تبدیل شود.
ریبوک نیز برای اینکه از بازار رقابت جا نماند تصمیم گرفت که یک ستاره برای خود پیدا کند، نایک از مایکل جوردن برای تبلیغات خود استفاده می کرد در نتیجه ریباک نیز تصمیم گرفت قرار داد همکاری خود را با شکیل اونیل یکی از ستارگان بسکتبال عقد کند و همین حرکت باعث افزایش فروش دوباره ریباک شد.
قیمت بالای محصولات ریباک به نسبت برند های دیگری مثل نایک اندکی برای این برند باسابقه مشکل ساز شده بود و تا حدودی مانع از رشد آن ها می شد.
اواسط دهه 90 میلادی ریبوک با توجه به تبلیغات زیادی که انجام داده بود اما باز هم ارزش سهامش در حال کاهش بود، در نتیجه تصمیم گرفت که به جای قرار داد با 400 ورزشکار المپیک هزینه بیشتری بکند و با 3000 ورزشکار قرار داد ببندند که از کفش های ریباک برای مسابقاتشان استفاده کنند. این ورزشکاران در المپیک 1996 آتلانتا شرکت کردند و همین کار باعث محبوبیت دوباره ی ریباک در بین مردم شد.
کفش های مخصوص تنیس ریباک
.ریباک برای اینکه در فروش کفش های تنیس خود نیز بتواند موفق عمل کند تصمیم گرفت که با ستاره های این رشته قرار داد هایی را عقد کند که از آن ها می توان به قرار داد سال 2000 با وینس ویلیامز ستاره تنیس اشاره کرد. این شرکت توانست با تیم ملی هاکی آمریکا نیز برای تامین لوازم ورزشی آن ها قرار همکاری عقد کند.
ادغام ریباک و آدیداس
پس از موفقیت های پی در پی ریباک، کمپانی آدیداس تصمیم گرفت که این شرکت بزرگ را خریداری کند. کمپانی آدیداس در سال 2005 اقدام به خرید برند ریباک نمود و هم اکنون این شرکت تحت نظر آدیداس فعالیت میکند و در تولید محصولات خود از تکنولوژی این برند آلمانی استفاده می کند. اما نام این شرکت تغییر نکرد زیرا آن ها نمی خواستند که بازار فروش گسترده ی ریباک را از دست بدهند.
ترکیب این دو شرکت با هم این امکان را به ریباک می دهد که بتواند رشد چشمگیری داشته باشد. این کار باعث شد که بازار گسترده تری برای ریباک فراهم شود و بهره گیری از تکنولوژی های هر دو برند سبب تولید کفش هایی بی نقص می شود.
در نهایت در سال 2013 میلادی یعنی 7 سال پیش لوگوی 120 ساله ریباک تغییر کرد و به شکل مثلثی تبدیل شد. اما این پایان ریباک نیست و نخواهد بود زیرا در سال های اخیر ما شاهد تولیدات بسیار جالب و جذابی از این شرکت با سابقه بوده ایم که نظر بسیاری از ورزشکاران را به خود جلب کرده است.